Când vorbim despre proprietăţile uleiului de motor,vâscozitatea are o
foarte mare importanţă.Din păcate, este şi o parte neînţeleasă a
acestor proprietăţi.Vâscozitatea unui ulei se referă la rezistenţa sa
relativă la curgere, la diferite temperaturi.Cum am menţionat mai
devreme, un ulei trebuie, nu numai să fie suficient de "subţire” ca să
curgă bine la temperaturi joase, dar să şi rămână suficient de "gros” ca
să menţină o protecţie adecvată la temperaturi înalte.
În mod
ideal, uleiul îşi va mentine o vîscozitate consistentă într-o gamă
foarte largă a temperaturilor. Indexul de vâscozitate al unui ulei este o
măsură a tendinţei lui de a-şi schimba vâscozitatea odată cu schimbarea
temperaturii. Cu cât indexul văscozitătii (VI) este mai mare, cu atât
mai consistentă va fi vâscozitatea la schimbările de temperatură.
Uleiurile
monograd, cum ar fi cele de grad 30, sunt concepute pentru aplicaţii la
temperaturi înalte.De exemplu, veţi constata că majoritatea maşinilor
de tuns iarba, ca şi minitractoarele de curte, mai vechi, necesită
direct un ulei de grad 30(SAE 30).Aceasta se întâmplă deoarece
presupunem că ele vor fi folosite în special în timpul lunilor toride
ale verii.
Uleiurile multi-vâscoase (multi-grad), cum ar fi
0w30, 5w30, 10w40 şi aşa mai departe, sunt uleiuri produse pentru
aplicaţii unde schimbările de temperatură pot fi semnificative.De
exemplu, uleiurile multi-vâscoase pot fi folosite în climatul nordului
Statelor Unite, unde temperaturile pot fi de -29°C iarna, până la +35°C
în timpul verii.
Deci, nu e necesară o presiune redusa ŞI o
vîscozitate mare a fluidului de bază care poate fi folosit când
întruneşte condiţiile de pompare tip W. Cu alte cuvinte, este posibil să
întrunească condiţiile 5W cu un fluid de bază sintetic, care va fi
clasificat de categoria 25 sau 30 la 100° C.Pornind de la aceasta,cu
putin aditiv de îmbunătăţire sau nu, uleiul va trebui să satisfacă
categoria 30 de clasificare, dar şi cea de 5W.