Orice ulei de motor se produce din două componente. Există un fluid
de bază si un aditiv adiţional. Fluidul de bază compune de obicei masa
uleiului. Aditivi chimici sunt apoi adăugaţi pentru a îmbunătăţi
calităţile pozitive ale fluidului de bază si pentru a anihila orice
calităţi negative care pot apărea.
Există două tipuri de fluide
de bază, pe bază de petrol şi sintetice. Cel pe bază de petrol este o
formă purificată a petrolului brut si a fost folosit ca fluid de bază de
fabricanţii de ulei de automobile încă de când au fost produse
uleiurile de motor.
Fluidele de bază pe bază de petrol pot fi
trecute printr-un proces de super-rafinare numit "hydrocracking”. În
unele cazuri, ca în cazul unui ulei sintetic de marcă, aceste fluide de
bază pot fi chiar clasificate şi văndute ca uleiuri sintetice. Este
legal pentru fabricanţii de uleiuri să clasifice aceste uleiuri drept
sintetice.
Fluidele de bază sintetice fabricate astfel vor fi
mai bune decât cele similare pe bază de petrol, îmbunătăţind
performanţele lor la temperaturi joase şi ridicate, îmbunătăţind
stabilitatea termală şi cea oxidativă, mărind caracteristicile de
fricţiune şi lungind viaţa uleiului.
Fluidele de bază din
uleiuri rezistă la o gamă variată de temperatură unde vor avea o
fluiditate adecvată. Cu cât această gamă e mai mare, cu atât mai
bine.Pornirea motorului la temperaturi scăzute necesită un ulei care va
avea o fluiditate bună la temperaturi scăzute. Cu cât cresc
temperaturile motoarelor mici din ziua de azi, cu atât motorul de
turaţie mai mare necesită un ulei care va avea performanţe bune în
condiţii de temperatură ridicată