• COMPARAŢIA DINTRE ULEIURILE MINERALE ŞI CELE SINTETICE
Uleiul este lichidul vital al motorului maşinii dumneavoastră. Fără
ulei de motor, este puţin probabil ca oricare din vehiculele
dumneavoastră să ajungă la capătul străzii, în fiecare dimineaţă. De
câteva zeci de ani, uleiurile convenţionale pe bază de petrol au
asigurat o protecţie adecvată pentru toate vehiculele noastre. Observaţi
că, aici cuvântul cheie este adecvat. În principal, uleiurile pe bază
de petrol, au fost suficient de bune (adecvate) pentru a proteja
motoarele noastre de distrugere. Dacă schimbaţi uleiul suficient de des,
puteţi fi aproape siguri că maşina dumneavoastră va rezista
160.000,până la 240.000Km, fără o problemă serioasă la motor, poate
chiar mai mult.
Unele din substanţele chimice care compun un
ulei convenţional pe bază de petrol, se pot descompune, chiar la
temperaturi normale pentru gama de temperaturi la care funcţionează
motoarele dumneavoastră. Altele, se vor descompune, la aceste
temperaturi relativ mici, doar în prezenţa oxigenului. Dar, aceasta se
va întâmpla oricum, mai ales de cănd oxigenul este un contaminant
prezent în lichidul de bază al uleiului pe bază de petrol. Ca rezultat
al acestui lucru, uleiurile petrolifere nu vor circula prompt prin
sistemul de ungere al motorului dumneavoastră, la temperaturi scăzute.
Astfel, unele părţi ale motorului pot rămâne neprotejate câteva minute
după pornirea motorului. Desigur, o uzură semnificativă poate apărea în
tot acest timp.
Uleiurile sintetice sunt mai tolerante la
căldură extremă decât cele petrolifere. Când temperatura începe să
crească în interiorul motorului, uleiurile petrolifere încep repede să
se ardă. Ele se volatilizează. Cu alte cuvinte, moleculele uşoare din
uleiurile petrolifere se transformă în gaz şi ceea ce rămâne, sunt
moleculele mari de ulei petrolifer, care sunt mai greu de pompat
Uleiul
sintetic poate fi folosit în siguranţă, cu intervale de schimbare mai
lungi decât la uleiurile convenţionale. De fapt, uleiurile sintetice
Amsoil şi NEO au fost garantate pentru 40.000 Km sau 1 an încă de la
începutul anilor 70. Deasemenea, uleiul Red Line are un interval lung de
schimbare,de la 16.000 Km până la 29.000 Km, de foarte mulţi ani.
Uleiul Mobil 1 a avut 40.000 Km, în anii 70, pe care producătorii au
anulat-o, dar acum lucrează la altă perioadă de schimbare extinsă. Chiar
şi alte companii mai vând uleiuri cu perioadă de schimbare extinsă.
În
general, viaţa unui vehicul depinde de viaţa motorului său. Unul din
principalii factori care afectează viaţa unui motor, este uzura pieselor
şi/sau calarea, care este adesea rezultatul operării la temperaturi
ridicate. Structura moleculară omogenă şi uniformă a uleiurilor
sintetice conferă acestora un coeficient de fricţiune mult mai mic
(moleculele alunecă mult mai uşor una peste alta cauzând astfel o
fricţiune mult mai mică) decât la cele minerale.
Uleiurile de
motor minerale au o slabă rezistenţă a peliculei, faţă de cele
sintetice. Cum a mai fost menţionat anterior, rezistenţa peliculei unui
lubrifiant se referă la abilitatea sa de a menţine o peliculă între două
componente de motor, când se aplică asupra lor o presiune si o
temperatură extremă.
Uleiurile sintetice vor avea în general, o
rezistenţă a peliculei de la 500% până la 1000% mai mare decât
uleiurile minerale cu o văscozitate comparabilă. De fapt, credeţi sau
nu, chiar dacă uleiurile mai consistente au o rezistenţă a peliculei mai
mare decât cele mai puţin consistente, un ulei tip 0w30 sau 5w20 va
avea, probabil, o rezistenţă mai mare a peliculei decât un ulei tip
15w40 sau 20w50 pe bază de petrol.
Uleiurile sintetice şi alţi
lubrifianţi nu conţin parafină sau alte grăsimi, care îngroaşă dramatic
uleiurile minerale, pe timp de vreme rece. Ca urmare, ele tind să
lucreze mult mai bine în timpul pornirii la temperaturi scăzute si încep
să lubrifice motorul aproape imediat.